• Pieter Spilling

Brukeradopsjon: hvordan oppnå ønsket brukeradferd?

Oppdatert: sep. 16


Artikkelen er skrevet av Liselotte Bjerkvik som til daglig gir råd til bedrifter i hvordan oppnå forretningsverdi ved innføring av ny teknologi. Liselotte er partner i konsulentselskapet Advivo, som er en samarbeidspartner til Move.


Først når vi har etablert forståelse for hvorfor og hvordan, kan vi be medarbeiderne om å endre arbeidsvaner. Veien dit består av en rekke tiltak.


"Brukeradopsjon" er selve hjertet til Advivo. Er det et sjansespill, når det er så mange forskjellige oppfatninger av hva begrepet innebærer?

"Brukeradopsjon" et ord med lite piff over seg. Det er rett og slett litt kjedelig. Det fortjener litt mer piff. For la oss være ærlige: Teknologiens muligheter er ikke kjedelige. Men veien fra innkjøpt teknologi til en velfungerende arbeidshverdag, er ikke alltid like underholdende.


Jobber du med samhandling? Endringsledelse? Digitaliseringsstrategier? Veldig så glade vi er i å putte ting i bokser.... Er kunden egentlig så opptatt av hva vi kaller spaden? Brukeradopsjon er alle tiltakene som skal til for at bedriften får positivt utbytte av teknologien!


Her har du prosessen oppsummert i 6 steg:


Det er mulig Brukeradopsjon ikke har så mye piff i selve ordet. Men diskusjoner med kunder om hvor de vil og hva som skal til for å komme dit, det er alt annet enn kjedelig. Jeg opplever at store deler av oppgaven er å forenkle stegene slik at alle forstår hva som skal til, hvor mye tid det vil ta - og det blir utdelt mandat for ressurser som skal bidra i prosessen. For tiltakene som skal til skal ikke gjennomføres av eksterne. Endring må skje fra innsiden. Da er det enklere å ha en god dialog rundt 6 konkrete steg, mål og målinger - enn mer høythengende begreper alle nikker til, men ingen er 100 % sikre hva innebærer.

Jeg har jobbet med Brukeradopsjon som fagområde de siste 5+ årene. Jeg vet at et blogg-innlegg eller en video ikke gir alle svarene. Jeg vet også at lengden på dette innlegget er omtrent så lenge man kan forvente å holde på en lesers oppmerksomhet.

Men heng rundt litt til, for har jeg nettopp laget en ny video. Basert på en sann historie, og i sentrale biroller finner vi; Microsoft 365 og "skyen", generalisert til å passe flere norske bedrifter. Har den nok piff??


Klikk på videoen for å spille av...

Kjenner du igjen noen som kunne vært Tone eller Mads?


Målrettet innføring av ny teknologi skal føre til forretningsverdi. Sett opp en plan for Brukeradopsjon i din virksomhet. Ta kontakt med Finn Erik Madsen for en samtale om hvordan Move og Advivo kan skape forretningsverdi gjennom god brukeradopsjon for deg.

  • Facebook
  • Linkedin - Grå Circle

tlf: 66 77 99 00

©2020 by Move AS